PSYCHOLOG SZKOLNY
Beata Samociuk
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
Dni tygodnia |
Psycholog Beata Samociuk |
| Środa | 07:30 – 15:00 |
| Czwartek | 07:30 – 15:00 |
Zadania psychologa szkolnego:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami – organizacja indywidualnego toku nauki.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych, interwencyjnych wobec uczniów, rodziców nauczycieli.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Psycholog spotyka się z uczniami zwykle wtedy, gdy:
- zastanawiają się nad tym jak budować właściwe relacje koleżeńskie w społeczności szkolnej,
- oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych zasad,
- mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi,
- mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem swoich emocji, niską samoocenę,
- powtarzają się u nich objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu,
- są zestresowani,
- niewłaściwie się zachowują: są agresywni, często wchodzą w konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp.,
- doświadczają sytuacji traumatycznych,
- potrzebują pomocy materialnej,
- cokolwiek mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu,
- kieruje ich na rozmowę nauczyciel (interwencje),
- cieszą się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi”,
- są zainteresowani rozwojem własnego potencjału,
- przygotowują się do prezentacji podczas zajęć szkolnych, spotkań, występów,
- nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc,
- chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje,
- w każdej innej sprawie.
Drodzy Uczniowie i Rodzice!
Jeśli niepokoi Was własna kondycja psychiczna lub macie inne problemy związane z sytuacją w jakiej się wszyscy znaleźliśmy, zachęcamy do skorzystania z pomocy w szkole.
Szanowni Rodzice, Opiekunowie i Uczniowie,
Z radością informuję, że od listopada, przez cały rok szkolny, w naszej szkole realizujemy nowy program profilaktyczny pt. „MŁODE GŁOWY”, będący częścią projektu Fundacji UNAWEZA, założonej przez Martynę Wojciechowską. Program ten powstał jako reakcja na rosnący problem zachowań samobójczych wśród młodych ludzi w Polsce. Według danych Policji z 2022 roku odnotowano ponad 2031 prób samobójczych, co stanowi wzrost o 140% w porównaniu do roku 2020.
Celem programu jest wsparcie dzieci i młodzieży, a także nauczycieli i nauczycielek, w działaniach mających na celu promowanie zdrowia psychicznego. Zajęcia prowadzone będą według specjalnie opracowanych scenariuszy, które mają stworzyć przestrzeń do otwartej rozmowy o zdrowiu psychicznym, wzmacniać poczucie sprawczości uczniów oraz rozwijać umiejętności korzystania z pierwszej pomocy przedpsychologicznej (PPP), higieny cyfrowej
i bezpieczeństwa w sieci.
Program skupia się na:
- Wsparciu w nawiązywaniu zdrowych relacji i integracji zespołów klasowych,
- Rozpoznawaniu i nazywaniu emocji, potrzeb i granic,
- Rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i umiejętności proszenia o pomoc,
- Kształtowaniu świadomości własnych potrzeb i granic,
- Budowaniu relacji z samym sobą i środowiskiem online,
- Nauki korzystania z pierwszej pomocy przedpsychologicznej,
- Normalizacji rozmowy o zdrowiu psychicznym w domu i szkole.
Wiemy, że nie osiągniemy trwałych efektów bez współpracy rodziców i opiekunów. Z badań „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” wiemy, że to właśnie rodzice są osobami, do których młodzi ludzie zwracają się w pierwszej kolejności, gdy przeżywają trudności. Dlatego zależy nam, by młody człowiek, który po zajęciach projektu „MŁODE GŁOWY. Program profilaktyczny” zechce zastosować nowe umiejętności w praktyce, spotkał się w domu z uważnym i otwartym na dialog dorosłym.
Zapraszamy do współpracy i zachęcamy do rozmów o zdrowiu psychicznym – to pierwszy krok do tworzenia bezpiecznego i wspierającego środowiska dla naszych dzieci i młodzieży.
Z wyrazami szacunku
Psycholog Beata Samociuk
Dziecko także doświadcza trudnych emocji(docx)
Pomoc w kryzysie psychicznym(docx)
Depresja informacje dla rodzicow i opiekunów(pdf)
Podsumowanie Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy
W dniach od 29 września do 3 października 2025 r. w naszej szkole odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy, którego celem było zwiększenie świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat przeciwdziałania przemocy oraz promowanie postaw opartych na szacunku, empatii i współpracy. Przemoc – zarówno fizyczna, jak i słowna – nie ma w naszej społeczności miejsca. Zachęcamy Was wszystkich do otwartości, rozmów i reagowania, gdy widzimy lub doświadczamy sytuacji, które ranią innych. Pamiętajcie, że każdy z nas zasługuje na bezpieczeństwo i życzliwe traktowanie.
Tydzień rozpoczęliśmy od prezentacji tablicy informacyjnej poświęconej tematyce przemocy wobec dzieci. We wszystkich klasach odbyły się również tematyczne zajęcia i pogadanki, podczas których uczniowie rozmawiali o tym, jak budować bezpieczne relacje i jak reagować w sytuacjach trudnych. Zorganizowano również happening pod hasłem „Pełni mocy bez przemocy”, w ramach którego społeczność szkolna przyłączyła się do akcji „Pomarańczowa Szkoła” – kolorem pomarańczowym symbolizowaliśmy nasz sprzeciw wobec przemocy. Kulminacyjnym punktem wydarzeń był happening podsumowujący – przemarsz uczniów z transparentami i czerwonymi balonami pod hasłem „Mam supermoc – reaguję na przemoc”, będący wyraźnym znakiem sprzeciwu wobec krzywdzenia dzieci.
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy był dla naszej społeczności nie tylko czasem refleksji i edukacji, ale również okazją do wspólnego działania i budowania atmosfery wzajemnego szacunku, wsparcia i bezpieczeństwa.
Dziękujemy wszystkim za aktywny udział! Wspólnie możemy stworzyć szkołę, w której każdy czuje się dobrze i bezpiecznie.
Dbajmy o siebie nawzajem!

