Rok szkolny 2025/26
Psycholog i Pedagodzy zapraszają
Drogi Uczniu!
Jeśli:
-
masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać lub jak go rozwiązać,
-
czujesz się samotny bądź nierozumiany,
-
stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
-
boisz się chodzić do szkoły,
-
źle czujesz się w swojej klasie bądź masz trudności w relacjach z uczniami ze swojej szkoły,
-
czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/eś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są niewłaściwe),
-
ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
-
masz problemy w relacjach z osobami dorosłymi (rodzicami, opiekunami, nauczycielami),
-
masz trudności w nauce,
-
martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
-
ktoś z Twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy,
-
często boli Cię głowa albo brzuch chociaż jesteś zdrowy,
-
masz problem z kontrolowaniem swoich emocji/agresji,
-
zrobiłeś coś, czego bardzo żałujesz,
-
jesteś nieśmiała/ły i bardzo chcesz to zmienić,
-
po prostu chcesz porozmawiać lub o coś spytać.
Przyjdź – razem spróbujemy sobie z tym poradzić!
Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje trudności nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Każdy ma jakieś problemy i doświadcza nieprzyjemnych emocji. Jesteś odważna/y, ponieważ umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.
Szanowni Rodzice,
jeśli:
-
martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
-
chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
-
niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
-
potrzebujesz wsparcia/porady w trudnej sytuacji,
-
coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
-
zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, ale nie wiesz dlaczego,
-
Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
-
chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
-
nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego (np. ma problemy z koncentracją uwagi, ujawnia trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, nie stosuje się do obowiązujących zasad, jest lękliwe lub wycofane),
-
Twoje dziecko zachowało się w taki sposób, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku.
Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Na terenie szkoły o pomoc możesz się zwrócić także do:
nauczyciela, wychowawcy i każdego pracownika szkoły.
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA i PEDAGOGÓW
Nazwiskoi imię |
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
psycholog
|
|
|
7.30-15.00 |
7.30-15.00 |
|
pedagog specjalny/logopeda
|
7.45-14.30 |
7.45-13.30 |
10.20-14.30 |
8.00-14.30 |
7.45-13.30 |
pedagog
|
9.00-14.35 |
9.00-14.40 |
9.00-13.30 |
7.30-14.50 |
9.00-12.30 |
Zadania pedagoga szkolnego
Do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:
– prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
– diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
– udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
– podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
– minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
– inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
– pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
– wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Działania opiekuńczo – wychowawcze
– poznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji obowiązków szkolnych, a zwłaszcza trudności wychowawczych;
– udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze
– kierowanie uczniów na badania do PPPP mających trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych, rówieśniczych, niepowodzeń szkolnych;
– kierowanie uczniów na badania kontrolne i na badania pierwsze;
– rozpoznanie uczniów w klasach wymagających opieki, pomocy;
– analizowanie dokumentacji uczniów nowo przyjętych do klas I i do klas różnych w trakcie roku szkolnego;
– otoczenie indywidualną kontrolą i opieką uczniów zagrożonych.
Działania profilaktyczne
– organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców
( prawnych opiekunów ) i nauczycieli;
– organizowanie i prowadzenie zajęć warsztatowych , spotkań, prelekcji dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
– podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktycznego w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców ( prawnych opiekunów ) i nauczycieli;
– prowadzenie rozmów wychowawczych z uczniem, z rodzicem, wychowawcą;
– przeprowadzanie wywiadów środowiskowych z wychowawcą.
Działanie podejmowane na terenie szkoły z zakresu orientacji zawodowej, organizowanie w odpowiednim czasie informacji ( spotkania, prelekcje, wycieczki ) ułatwiające młodzieży wybór dalszego kształcenia i zawodu.
Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
Współdziałanie z organami szkoły, policją, sądami w przypadkach wykroczeń uczniów ( naruszenie regulaminu lub prawa ).
Doskonalenie swoich kwalifikacji poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia i samokształcenia.
Prowadzenie dokumentacji, tj. dziennika pedagoga oraz dokumentacji indywidualnych dziecka i młodzieży zawierających informację prowadzonych badań i czynności dodatkowych.
Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym.
GODZINY PRACY PEDAGOGA
| Nazwisko
i imię |
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
|
pedagog
|
9.00-14.35 |
9.00-14.40 |
9.00-13.30 |
7.30-14.50 |
9.00-12.30 |
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej
W dniach od 29 września do 3 października 2025r. w naszej szkole odbyła się ogólnopolska inicjatywa Ministerstwa Edukacji Narodowej ,,Tydzień Budowania Relacji” oraz ,,Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej”. W przedszkolu realizowany był ,,Tydzień Budowania Relacji”, a w klasach 1-3 w klasach 4-8 ,,Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej”. To był czas, w którym wspólnie pokazaliśmy, jak ważne jest tworzenie bezpieczeństwa i budowanie relacji opartych na szacunku wśród dzieci i młodzieży. Celem tego przedsięwzięcia było budowanie pozytywnych relacji między dziećmi, promowanie empatii, współpracy, szacunku oraz wzmacniania poczucia bezpieczeństwa. W tygodniu realizowane były zajęcia i pogadanki mające na celu naukę rozpoznawania i wyrażania emocji, rozwiązywania konfliktów oraz budowania przyjaźni.
Rok szkolny 2024/25
Profilaktyka uzależnień
W miesiącu maju i czerwcu 2025 r odbyło 12 zajęć warsztatowych z uczniami z klasy VII a w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rokitnie z profilaktyki uniwersalnej w ramach programu „Unplugged”. Celem programu jest zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych przez młodzież w wieku 12-14 lat. Głównym celem programu jest przybliżanie podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, uczenie postawy dystansu oraz współpracy, jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym. Warsztaty zostały przeprowadzone przez profilaktyka Pana Roberta Leśniak. Zajęcia warsztatowe dla uczniów zorganizowały :pedagog szkolny Anna Szewczak psycholog szkolny Beata Samociuk.
„Budowanie relacji rówieśniczych”
Dnia 04.12.2024 r odbyły się warsztaty dla uczniów klasy IV a na temat ” Budowanie relacji rówieśniczych”. Zajęcia przeprowadziły panie psycholog Magdalena Jesień i Katarzyna Celińska- Mironiuk z Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej z Białej Podlaskiej. Zajęcia zorganizowała pedagog szkolny Anna Szewczak i psycholog szkolny Beata Samociuk.
„Wpływ zachowania w okresie adolescencji na motywację do zdobywania wiedzy”
Pogadanka z Kuratorem rodzinnym
Dnia 27.09.2024 r odbyła się prelekcja dotycząca odpowiedzialności nieletnich w ramach Ustawy o Wspieraniu i Resocjalizacji Nieletnich dla klas VII i VIII. Prelekcje przeprowadził kurator rodzinny Pan Maciej Wawryniuk.
Spotkanie z Panem kuratorem zorganizowała pedagog szkolny Anna Szewczak.
Rok szkolny 2023/24
Szkoła bez przemocy
Dnia 12.06.2024 r. pedagog szkolny wspólnie z psychologiem szkolnym zorganizowały projekt „Szkoła bez przemocy”. W tym dniu dzieci z przedszkola z grupy: 3, 4 – latków, 5- Latków 6- latków i z klas młodszych I-III odbijały swoje dłonie nie zgadzając się na zachowania agresywne w szkole i poza szkołą. Natomiast w klasach starszych IV – VIII na korytarzu szkolnym zostały postawione tablice zawierające informacje o rodzajach i skutkach przemocy rówieśniczej i możliwościach reagowania na przemoc. Uczniowie mogli również zabrać ze sobą karteczki z dobrym uczynkiem.
Program profilaktyki Unplugged
W ramach programu Unplugged, którego celem jest zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych przez młodzież odbyło się 12 spotkań edukacyjnych w klasach 7 a i 7 b. Zajęcia prowadził terapeuta Robert Leśniak.
Dnia 23.01.2024 r w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rokitnie pani Agata Szaniawska-Trochonowicz doradca zawodowy MCIZ OHP przeprowadziła Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych, oraz prelekcje na temat zawodów przyszłości dla klasy VIII a. Zajęcia zorganizowała pedagog szkolny Anna Szewczak.
Dnia 23.01.2024 r odbyła się prelekcja dla klas VII a, VII b i VIII b dotycząca odpowiedzialności uczniów w ramach ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich oraz prześladowania uczniów w szkole . Prelekcje przeprowadził kurator zawodowy Maciej Wawryniuk. Zajęcia z kuratorem sądowym zorganizowała pedagog szkolny Anna Szewczak.
Dnia 14.12.2023 r odbyła się pogadanka dla uczniów klas IV a, IV b, V a, Vb, VIa, VIIa, VII b i VIII a w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rokitnie w roku szkolnym 2023/2024 na temat” Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji”, i ” Przemoc rówieśnicza”. Pogadankę przeprowadziła pani psycholog Agnieszka Sałuch z Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
Rok szkolny 2022/23
„Jak ludzie przeżywają emocje ?”
Dnia 17.04.2023 r pani psycholog Magdalena Jesień i pani pedagog Elwira Semeniuk z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej z Białej Podlaskiej przeprowadziły zajęcia warsztatowe w klasie II a na temat „Jak ludzie przeżywają emocje ?”.
Zajęcia warsztatowe zorganizowała pedagog Anna Szewczak.
„Debata”
Dnia 04.04.2023 r odbyły się warsztaty profilaktyczne „Debata” – to program profilaktyki uzależnień, w którym szczególnie zwrócono uwagę na zapobieganie przedwczesnej inicjacji alkoholowej i towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postaw abstynenckich. Warsztaty dla uczniów klas VI b i VIII b przeprowadziła trener ds. uzależnień i przeciwdziałania przemocy Anna Stolarczyk. Spotkanie ze specjalistą zorganizowała pedagog szkolny Anna Szewczak.
Pogadanka – kurator zawodowy
Dnia 16.02.2023 r w Szkole Podstawowej im Jana Pawła II w Rokitnie pani Agata Szaniawska- Trochonowicz pani Dorota Sorbian- Przybysz doradcy zawodowi MCIZ przeprowadziły Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych, oraz prelekcje na temat zawodów przyszłości w klasach 8 a i 8 b. Spotkanie doradców zawodowych z uczniami klas ósmych zorganizowała pedagog szkolny Anna Szewczak. (Zdjęcia w galerii)
W klasie 8 b 14 .11.2022 r rozpoczęły się warsztaty profilaktyczne” Unpluggend”. Program ten jest oparty na strategii wszechstronnego wpływu społecznego. Celem programu jest zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych przez młodzież w wieku 12-14 lat. Program składa się z 12 spotkań edukacyjnych. Warsztaty rozpoczęły się 14.11.2022 r i potrwają do 19.12.2022 r w kazdy poniedzialek. Zajęcia z uczniami prowadzi instruktor d/s uzależnień pan Robert Lesniak. Zajęcia dla klasy zostały zorganizowane przez Annę Szewczak- pedagog.
Rok szkolny 2021/22
„Cukierki”
Dnia 27.05. 2022 r trener ds. uzależnień i przeciwdziałania przemocy pani Anna Stolarczuk przeprowadziła zajęcia warsztatowe w ramach profilaktyki uprzedzającej „Cukierki”. Zajęcia zostały przeprowadzone w klasach młodszych: klasie 1a, 2a i w 2b.
„Hazard”
Dnia 11.04.2022 r funkcjonariusze z Izby Administracji Skarbowej w Lublinie przeprowadzili pogadankę dla uczniów klas IVa, Va, V b, VI a i VII b na temat ” Hazard- nie daj się wciągnąć”.
„Debata”
Dnia 08.04.2022 r pani Anna Stolarczuk – trener ds. uzależnień i przeciwdziałania przemocy przeprowadziła zajęcia warsztatowe w klasach VII a i VII b z profilaktyki uzależnień w ramach programu rekomendowanego „Debata”.
Zajęcia doradcze ” Zawody przyszłości”
Warsztaty „Złość i agresja- jak radzić sobie z trudnymi emocjami”
Dnia 21.03.2022r ( poniedziałek) odbyły się dwugodzinne warsztaty dla uczniów klasy Ia i dla uczniów klasy V b na temat „Złość i agresja- jak radzić sobie z trudnymi emocjami”. Zajęcia warsztatowe przeprowadziły pani psycholog i pedagog z Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej z Białej Podlaskiej.
GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
PONIEDZIAŁEK 8.00-11.00
8.00-8.45 – indywidualne zajęcia z pedagogiem
9.50- 10.35- indywidualne zajęcia z pedagogiem
11.45- 12.30- WDŻ – VA
12.50- 13.50 – rewalidacja z uczniem
13.55- 14.55 – rewalidacja z uczniem
WTOREK 8.15- 15.15
10.45-11.30 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne 11.45-12.30 – zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
11.45-12.30 – zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
ŚRODA 10.25- 14.25
12.45- 13.30 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne
13.40- 14.25 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne
14.30- 15.15- WDŻ – VIIIA
CZWARTEK 10.15- 13.15
8.00- 8.45- WDŻ – VIA
9.00-10.00- rewalidacja z uczniem
10.45-11.30 – zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
11.45-12.30 – zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
13.40- 14.40 – rewalidacja z uczniem
14.15- 15.15- zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
PIĄTEK 8.30 – 13.30
9.50-10.35- zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
12.45-13.30- zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
13.35- 14.35 – rewalidacja z uczniem
Tematyka zajęć wychowania do życia
WDŻ- KLASA V
WDŻ- KLASA VI
WDŻ – KLASA VIII
INFORMACJE DLA UCZNIÓW
ZWRÓĆ SIĘ DO PEDAGOGA, JEŚLI:
-
Czujesz, że nikt Cię nie rozumie?
-
Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem?
-
Masz problemy w środowisku domowym, rodzinnym czy przyjacielskim?
-
Chcesz podzielić się swoim sukcesem czy smutkiem?
-
Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób?
-
Masz ciekawe pomysły, którymi pragniesz się podzielić?
-
Nie masz z kim porozmawiać?
-
Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać?
Pedagog dostępna jest pod adresem e-mail:
KONSULTACJE Z PEDAGOGIEM
PONIEDZIAŁEK 9.30-14.30
WTOREK 9.30- 14.30
ŚRODA 9.30- 14.30
CZWARTEK 9.30- 14.30
PIĄTEK 7.30 – 13.00
Poradnia on-line „Zawsze jest jakieś wyjście”
W odpowiedzi na zagrożenia wynikające z pandemii i potrzebę zwiększenia dostępności do uzyskania specjalistycznej pomocy psychologicznej dla uczniów, wychowanków, rodziców i nauczycieli szkół i placówek oświatowych, na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej powstała poradnia on-line z zakresu ochrony zdrowia psychicznego.
Poradnia on-line „Zawsze jest jakieś wyjście” łączy użytkowników poszukujących pomocy: psychologicznej, pedagogicznej, terapeutycznej ze specjalistami oraz instytucjami publicznymi, które taką pomoc zapewniają. Umożliwia współpracę wielosektorową na rzecz pomocy dziecku i rodzinie przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi informatycznych. Portal poradni on-line wykorzystuje najnowsze rozwiązania technologiczne zabezpieczające politykę prywatności.
Ważną funkcją poradni on-line jest zakładanie profili instytucji publicznych świadczących pomoc, które przez rejestrację danej placówki i jej specjalistów w kalendarzu, będą mogły prowadzić indywidualne i grupowe formy wsparcia dostosowane do potrzeb odbiorców. Instrukcja logowania do poradni on-line i zakładanie profilu instytucji zostało obrazowo przedstawione w załączonej prezentacji.
W okresie pandemii duża grupa dzieci, rodziców i nauczycieli wymaga natychmiastowej pomocy i wsparcia.
Stworzenie w poradni on-line profili poradni psychologiczno-pedagogicznych wraz ze specjalistami daje szansę na szybkie dotarcie do podopiecznych ze swojego regionu. Przy działaniach wielosektorowych, można zaprosić do współpracy i założenia w poradni on-line profilu instytucji publicznej właściwej dla danej sprawy.
Poradnia on-line „Zawsze jest jakieś wyjście” zawiera:
- Profile instytucji/specjalistów udzielających wsparcia i pomocy on-line co zapewni współpracę międzysektorową;
- System rezerwacji indywidualnych konsultacji/psychoterapii oraz grupowych form wsparcia, warsztatów;
- Moduł komunikacji poprzez on-line wideo/czat jednoosobowy i wideo/czat wieloosobowy ze specjalistami;
- Wyszukiwarkę placówek poprzez interaktywną mapę przedstawiającą w podziale na województwa bazę placówek udzielających wsparcia i pomocy w sytuacjach kryzysu psychicznego;
- Bazę wiedzy: artykuły, prezentacje, informacje, scenariusze zajęć etc.;
- Moduły przesyłania załączników i udostępniania treści.
Szczegółowe informacje oraz formularz logowania na portalu poradni on-line „Zawsze jest jakieś wyjście” na stronie https://zawszejestjakieswyjscie.pl.
Na prośbę Ministerstwa Edukacji i Nauki przekazujemy Państwu powyższe informacje wraz z materiałami do pobrania poniżej, w celu realizacji działań w tym zakresie
Załączniki
Prezentacja poradni on-line Zawsze jest jakieś wyjście
Instrukcja funkcjonalności poradnia on-line Zawsze jest jakieś wyjście
JEŻELI:
-czujesz się samotny
-przeżywasz lęk, napięcie, smutek
-męczą cię natrętne myśli
-masz trudność z koncentracją
-nie cieszysz się życiem
-boisz się
-nie radzisz sobie z emocjami, stresem
-przeżywasz trudności z powodu utraty ważnej dla siebie osoby
-nie możesz porozumieć się ze swoim rodzicem, dzieckiem, partnerem
-pomimo podjętego leczenia masz w dalszym ciągu dolegliwości fizyczne typu: ból głowy, duszności .
Pomocą wtedy służą gabinety psychologiczne dla dzieci i młodzieży.
W razie potrzeby zapraszam do kontaktu mailowego lub osobistego.
