PSYCHOLOG SZKOLNY
Beata Samociuk
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
Dni tygodnia |
Psycholog Beata Samociuk |
| Środa | 07:30 – 15:00 |
| Czwartek | 07:30 – 15:00 |
Zadania psychologa szkolnego:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami – organizacja indywidualnego toku nauki.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych, interwencyjnych wobec uczniów, rodziców nauczycieli.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Psycholog spotyka się z uczniami zwykle wtedy, gdy:
- zastanawiają się nad tym jak budować właściwe relacje koleżeńskie w społeczności szkolnej,
- oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych zasad,
- mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi,
- mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem swoich emocji, niską samoocenę,
- powtarzają się u nich objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu,
- są zestresowani,
- niewłaściwie się zachowują: są agresywni, często wchodzą w konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp.,
- doświadczają sytuacji traumatycznych,
- potrzebują pomocy materialnej,
- cokolwiek mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu,
- kieruje ich na rozmowę nauczyciel (interwencje),
- cieszą się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi”,
- są zainteresowani rozwojem własnego potencjału,
- przygotowują się do prezentacji podczas zajęć szkolnych, spotkań, występów,
- nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc,
- chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje,
- w każdej innej sprawie.
Drodzy Uczniowie i Rodzice!
Jeśli niepokoi Was własna kondycja psychiczna lub macie inne problemy związane z sytuacją w jakiej się wszyscy znaleźliśmy, zachęcamy do skorzystania z pomocy w szkole.
Dziecko także doświadcza trudnych emocji(docx)
Pomoc w kryzysie psychicznym(docx)
Depresja informacje dla rodzicow i opiekunów(pdf)
Podsumowanie Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy
W dniach od 29 września do 3 października 2025 r. w naszej szkole odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy, którego celem było zwiększenie świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat przeciwdziałania przemocy oraz promowanie postaw opartych na szacunku, empatii i współpracy. Przemoc – zarówno fizyczna, jak i słowna – nie ma w naszej społeczności miejsca. Zachęcamy Was wszystkich do otwartości, rozmów i reagowania, gdy widzimy lub doświadczamy sytuacji, które ranią innych. Pamiętajcie, że każdy z nas zasługuje na bezpieczeństwo i życzliwe traktowanie.
Tydzień rozpoczęliśmy od prezentacji tablicy informacyjnej poświęconej tematyce przemocy wobec dzieci. We wszystkich klasach odbyły się również tematyczne zajęcia i pogadanki, podczas których uczniowie rozmawiali o tym, jak budować bezpieczne relacje i jak reagować w sytuacjach trudnych. Zorganizowano również happening pod hasłem „Pełni mocy bez przemocy”, w ramach którego społeczność szkolna przyłączyła się do akcji „Pomarańczowa Szkoła” – kolorem pomarańczowym symbolizowaliśmy nasz sprzeciw wobec przemocy. Kulminacyjnym punktem wydarzeń był happening podsumowujący – przemarsz uczniów z transparentami i czerwonymi balonami pod hasłem „Mam supermoc – reaguję na przemoc”, będący wyraźnym znakiem sprzeciwu wobec krzywdzenia dzieci.
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy był dla naszej społeczności nie tylko czasem refleksji i edukacji, ale również okazją do wspólnego działania i budowania atmosfery wzajemnego szacunku, wsparcia i bezpieczeństwa.
Dziękujemy wszystkim za aktywny udział! Wspólnie możemy stworzyć szkołę, w której każdy czuje się dobrze i bezpiecznie.
Dbajmy o siebie nawzajem!

