Do zadań logopedy w przedszkolu i szkole należy
w szczególności:
-
-
Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych
w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów; -
Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
-
Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej.
-
Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
-
a) wczesnym rozpoznawaniu zaburzeń mowy i komunikacji,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
5. Opracowanie opinii o stanie mowy i komunikacji.
Podstawa prawna:
§ 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U., poz. 1591)
Zasady organizacji terapii logopedycznej w
Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rokitnie
-
-
Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grup przedszkolnych, grup rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego (0) oraz uczniów klas I-III (terapią mogą być objęci także uczniowie klas starszych posiadający orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego lub wymagający dalszego kontynuowania terapii). -
Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnych
i zaburzeniami językowymi, które utrudniają naukę. -
Zajęcia logopedyczne są dostosowywane są do planu zajęć organizowanych przez szkołę. Dzieci kwalifikowane są do danego terminu według występującego zaburzenia przez specjalistów szkoły, tak by nie kolidowały ze sobą.
-
Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców. Logopeda może poprosić rodzica o wykonanie badań dodatkowych (badania słuchu lub konsultacji z laryngologiem) w przypadku, kiedy podejrzewa, że u dziecka pojawiają się przeszkody do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej.
-
Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego.
Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października. -
Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań. Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
-
W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej. Decyzję o zakończeniu terapii podejmuje logopeda, powiadamiając wychowawcę klasy oraz rodziców ucznia.
-
Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 4 dzieci.
-
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia prowadzone są indywidualnie. W uzasadnionych przypadkach liczba uczestników może być zwiększona.
-
W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia.
W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku
i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające
z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka. -
Rodzic zobowiązany jest do współpracy z logopedą, w celu zwiększenia efektywności prowadzonej terapii, w tym do systematycznej pracy w domu.
-
Rodzice mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonym stałym dniu
do konsultacji (wtorek 14.45- 15.45) lub w innych dniach po wcześniejszym ustaleniu przez e- mail, lub wychowawcę. -
Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:
-
-
rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
-
sprawność aparatu artykulacyjnego,
-
systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia
z dzieckiem w domu, -
wczesne rozpoczęcie terapii,
-
aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.
Formy pracy:
-
kształtowanie prawidłowego sposobu oddychania oraz doskonalenie sprawności aparatu oddechowego;
-
podnoszenie sprawności motorycznej narządów aparatu artykulacyjnego;
-
kształtowanie czucia ułożenia narządów aparatu artykulacyjnego;
-
doskonalenie słuchu fonematycznego;
-
kształtowanie prawidłowej artykulacji poprzez:
– wywoływanie głosek w izolacji;
-wywoływanie głosek w sylabach;
-wywoływanie i utrwalanie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie wyrazów;
-utrwalanie głosek w wyrażeniach;
-utrwalanie głosek w zdaniach;
-utrwalanie głosek w opowiadaniach, zabawach, grach dydaktycznych a także w mowie spontanicznej;
-
kształtowanie oraz doskonalenie zdolności komunikacyjnych;
-
poszerzanie biernego i czynnego słownika dzieci;
-
kształtowanie i doskonalenie umiejętność wypowiadania się;
-
doskonalenie języka poprzez kształtowanie prawidłowej fleksji i składni;
-
usprawnianie analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej a także orientacji przestrzennej.
Czas pracy logopedy
Rok szkolny 2022/2023
Poniedziałek – 8.00- 12.30
Wtorek – 14.45- 15.45 (czas konsultacji)
Środa – 10.00- 12.30
Czwartek – 8.00-12.30
Piątek – 9.50- 11.30
Kontakt:
marlenasobiczewska@zs-rokitno.pl
mgr Marlena Sobiczewska- logopeda