Klasa 5b


Środa 8.04.2020

Religia

Temat: Trzy Święte Dni Paschalne.

(Pod tematem proszę przepiszcie i zapamiętajcie)

Triduum Paschalne:

Wielki Czwartek– Msza Wieczerzy Pańskiej. Pamiątka ustanowienia sakramentu kapłaństwa i Eucharystii.

Wielki Piątek– Liturgia Męki Pańskiej( tego dnia nie sprawuje się Mszy św).

Wielka Sobota– Wigilia Paschalna. Poświęcenie ognia i wody.

 

Chcę Wam i waszym bliskim złożyć najserdeczniejsze życzenia świąteczne

,,Alleluja biją dzwony

Alleluja echo głosi

Chrystus, bowiem

Zmartwychwstały

W serca nasze Pokój wnosi.”

Z okazji Świąt Wielkiej Nocy życzę Wam wielu radosnych chwil spędzonych w rodzinnym gronie. Niech te święta będą zdrowe i pogodne. Wesołego Alleluja

Życzy p. katechetka

Matematyka

Vb 08.04.2020

Wychowanie fizyczne

Witam Was serdecznie

Jutro już mamy środę, zbliżają się święta. Będzie to czas wolny bez zadawania lekcji.  Pamiętajcie aby w te dni też być aktywnym.

Dzisiaj mamy kolejny dzień ćwiczeń z Piotrem i Pawłem. Wzmacniamy kolejne nasze grupy mięśni:

https://www.youtube.com/watch?v=7Xz3jDWOxgw

Jeżeli będziecie mieli chęć poćwiczyć jeszcze w czwartek to zapraszam:

https://www.youtube.com/watch?v=1AKgBQqeJTk

Powodzenia.

Życzę zdrowych i radosnych świąt.

Język polski

Temat: „Atlantyda, czyli tam albo nie tam” – W. Szymborska „Atlantyda”

  1. Zapoznaj się z biografią Wisławy Szymborskiej znajdującej się w podręczniku na str. 200. Przepisz do zeszytu podane informacje.

Wisława Szymborska żyła w latach 1923- 2012. W 1996 roku otrzymała Literacką Nagrodę Nobla.

Opublikowała kilkanaście tomów wierszy m.in. „Wołanie od Yeti”, „ Sto pociech”, „Tutaj”.

  1. Obejrzyj film na YouTube pt. Czy Atlantyda naprawdę istniała? . Kliknij w link  .

https://www.youtube.com/watch?v=G8klq6NWFZk

3.Przeczytaj tekst wiersza „Atlantyda” str.200 i wykonaj  pisemnie ćw. 1,2, 3 str.201.

  1. Zapoznaj się z definicją „Pytanie retoryczne” , a następnie wyszukaj w wierszu pytania retoryczne i zapisz do zeszytu. Ułóż samodzielnie dwa pytania retoryczne, które mógłby postawić podmiot liryczny wiersza Wisławy Szymborskiej.
  2. Wyjaśnij znaczenie podanych zwrotów: obrócić coś w popiół; lec w gruzach, popaść w ruinę.

Wtorek 7.04.2020r.

Biologia

klasa V B biologia 7 kwietnia

Matematyka

Vb 07.04.2020

Język angielski

VB 07.04

Język polski

JĘZYK POLSKI Klasa V 7 kwietnia

Wychowanie fizyczne

Dzień Dobry

Mam nadzieję, że podobały wam się wczorajsze zajęcia. Dzisiaj ciąg dalszy.

https://www.youtube.com/watch?v=7nQZvH4knCU

Mam propozycję abyście tworzyli grupy na facebooku i ćwiczyli wspólnie, będziecie się wzajemnie motywować.

Ciekawa jestem jak wam poszły porządki na podwórku? Czy ktoś z was skorzystał z tej propozycji?

Pozdrawiam.

Zajęcia rozwijające z historii

Temat: Chrzest Polski.

  1. Obejrzyj https://www.youtube.com/watch?v=xjpfWnEjPbk&t=73s
  2. Na podstawie filmu i treści podręcznika ze stron 165-167 wytłumacz, dlaczego Mieszko I zdecydował się przyjąć chrzest.
  3. Omów i napisz , jakie korzyści przyniosło Polsce przyjęcie chrztu.
  4. Obejrzyj https://www.youtube.com/watch?v=giGlXO74Bu4

Pozdrawiam


Poniedziałek 6.04.2020

 

Wychowanie fizyczne

Witam was po  weekendzie

Myślę ,że wszyscy jesteście zdrowi i czujecie się dobrze.

W tym tygodniu  zaczynamy ćwiczenia z Piotrem i Pawłem . Dzisiaj pierwszy dzień ćwiczeń.

Wejdź na poniższy  link i powodzenia  (jeżeli nie możesz otworzyć linku, skopiuj go i wklej w wyszukiwarkę).

https://www.youtube.com/watch?v=KvPt6FCzLDQ

Jeżeli pragniecie więcej aktywności to polecam w tym tygodniu pomoc rodzicom. Pogoda ma być ładna więc chwytamy za grabie i miotełki i idziemy robić porządki na podwórku. Życzę miłej zabawy.

Religia

Temat: Święta Faustyna- apostołka Bożego Miłosierdzia.

Bardzo proszę zapoznajcie się z katechezą 49, str. 110-111 z podręcznika.

Do zeszytu przepiszcie ze str. 111 to, co jest w ,, czy wiesz, że”…

W ćwiczeniach wykonajcie : ćw.5,6 str. 101.

Dla chętnych: 1,2,3,4 str. 100-101

Matematyka

Vb 06.04.2020

Język polski

JĘZYK POLSKI klasa 5 6kwietnia


Piątek 3.04.2020

Język angielski

VB 03.04 (zip)

Historia

Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego.

  1. Proszę o przeczytanie tekstu z podręcznika ze stron 179-182.
  2. Wyjaśnij, kim był Sieciech i jaką rolę odgrywał w państwie Władysława Hermana.
  3. Zapisz w zeszycie, jak zakończył się spór między Zbigniewem a Bolesławem Krzywoustym.
  4. Określ, jakie były skutki wypraw zbrojnych Bolesława Krzywoustego na Pomorze.
  5. Napisz, w jakim celu Bolesław Krzywousty podzielił Polskę pomiędzy swoich synów.
  6. Obejrzyj https://www.youtube.com/watch?v=xd02prFYJqQ

https://www.youtube.com/watch?v=F9HqwHMcag8

Pozdrawiam

Technika

Temat: Szkice techniczne.

  1. Zapoznaj się z tekstem na stronie 57
  2. Za pomocą odpowiednich przyborów wykonaj ćwiczenie 1 str.57.
  3. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 2 str.57.
  4. Na kartce bloku A4 wykonaj ćwiczenie 3 str. 58 (rysunek 1).
  5. Ćwiczenie 3 wyślij nauczycielowi do 08.04.2020r.

Pozdrawiam

Janusz Szewczuk

Zajęcia rozwijające z języka polskiego 

Dzisiaj wykonacie ćwiczenia dotyczące umiejętności korzystania ze słowników.  W tym celu otwórzcie link i wykonajcie ćwiczenia.

https://epodreczniki.pl/a/slownik-zawsze-pod-reka/D1DpZGTG0

Język polski

Język polski klasa V 3kwietnia

Matematyka

Vb – 03.04.2020


Czwartek 2.04.2020

Język polski

Język polski

Wychowanie fizyczne

Witam Was!

Mam dla was nowe zadanie.

Obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=WfJSjDTkkYk&fbclid=IwAR1nzAEiNFnVYAmcKmQYLsSZfpcOjA6sYLqh7kZfLPGOl-5UJLGvJUj5rx8

Na podstawie filmiku wychwyć różnice w przedstawionej  tam „Piramidzie Żywieniowej” a obecnie obowiązującej-  była ona omawiana w tamtym roku szkolnym.

Następnie wypełnij poniższy tekst i pod spodem wypisz wychwycone różnice w” Piramidzie żywieniowej”. A jeżeli będziesz mieć chęci to przygotuj zdrowy posiłek zrób zdjęcie i mi je prześlij. Powodzenia i dobrej zabawy.

ZDROWE ODŻYWIANIE

  1. Zalecana dzienna dawka aktywności fizycznej wynosi: _______________

2.Wymień 5 produktów zawierających białko, które powinny znaleźć się w codziennej diecie: ___________________________________________________________________________

  1. Co najlepiej gasi pragnienie:____________________________
  2. Jakich produktów należy bezwzględnie unikać w diecie (wymień dwa produkty): ___________________________________________________________________________
  3. Wymień 5 najważniejszych produktów żywnościowych niezbędnych w naszej diecie: ___________________________________________________________________________
  4. Ile posiłków dziennie należy spożywać? __________________________

 

Wychwycone różnice w” Piramidzie żywieniowej” to:

 

Historia

Temat: Kryzys i odbudowa państwa polskiego.

  1. Przeczytajcie cały materiał ze wskazanego tematu ( podręcznik str. 175-178 ).
  2. Wymień przyczyny kryzysu państwa polskiego w pierwszej połowie XI wieku.

( zapisz notatkę w zeszycie ).

  1. Wyjaśnij dlaczego książę Kazimierz otrzymał przydomek ,, Odnowiciel”.
  2. Powiedz, co doprowadziło do utraty władzy przez Bolesława Śmiałego.
  3. Obejrzyj – https://www.youtube.com/watch?v=WZQm0V7a9rc

https://www.youtube.com/watch?v=-q6zJnU3zAI

Pozdrawiam

Janusz Szewczuk

 

Geografia

GEOGRAFIA 5B

Język angielski

VB 02.04-1

 


Środa 1.04.2020r.

Wychowanie fizyczne

Witam was serdecznie

W dzisiejszym dniu proszę was abyście wykonali jeszcze raz wszystkie próby z testu Zuchory (pomijając próbę z drążkiem tą nr3), które robiliście wczoraj.

Wyniki przeprowadzonego testu  proszę do piątku przesłać  na mojego @. Ciekawa jestem jak wam poszło.

Pozdrawiam.

Matematyka

Zadania 5a

Język polski

Język polski

Religia

Temat: Jan Apostoł- wierny przyjaciel Jezusa.

Zapoznajcie się z katechezą 48, str.108-109 z podręcznika. Następnie do zeszytu przepiszcie to co jest w zapamiętaj ze str.109.

Zeszyt ćwiczeń- Wykonajcie ćwiczenia: 3,4 str.98,99.


Wtorek 31.03.2020r.

Język angielski

VB 31.03

INFORMACJA_

Biologia

klasa V B biologia

Wychowanie fizyczne

Wychowanie fizyczne

Zajęcia rozwijające z historii

Temat: Polska pierwszych Piastów.

  1.   Obejrzyj filmy

https://www.youtube.com/watch?v=-PHjsA5vGC8

https://www.youtube.com/watch?v=apMIgj0pi-U&t=12s

https://www.youtube.com/watch?v=giGlXO74Bu4&t=15s

  1. Na podstawie filmów omów powstanie państwa polskiego.
  2. Dla chętnych – napisz, dlaczego Mieszko I jest uważany za pierwszego historycznego władcę Polski.

Przyjemnej pracy. Pozdrawiam.

Historia

Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego.

  1. Proszę o przeczytanie tekstu z podręcznika ze stron 179-182.
  2. Wyjaśnij, kim był Sieciech i jaką rolę odgrywał w państwie Władysława Hermana.
  3. Zapisz w zeszycie, jak zakończył się spór między Zbigniewem a Bolesławem Krzywoustym.
  4. Określ, jakie były skutki wypraw zbrojnych Bolesława Krzywoustego na Pomorze.
  5. Napisz, w jakim celu Bolesław Krzywousty podzielił Polskę pomiędzy swoich synów.
  6. Obejrzyj https://www.youtube.com/watch?v=xd02prFYJqQ

https://www.youtube.com/watch?v=F9HqwHMcag8

Matematyka

Witajcie drodzy uczniowie. Zachęcam do systematycznej pracy .W materiałach będziecie mieli linki do e-podręcznika oraz innych materiałów multimedialnych dostosowanych do treści, które będą objęte tematem. Podane będą również strony z Waszych podręczników, na których będzie wytłumaczony nowy temat.

Proszę obejrzeć:

https://www.youtube.com/watch?v=j8bqpWyfOao

https://www.youtube.com/watch?v=NmuR91sLyLk&list=RDCMUCkbhn-e1iCSdOaCM6Inl6sg&index=12

Zapisz w zeszycie temat lekcji:

Temat:   Dzielenie ułamków dziesiętnych.

Zapisz i zapamiętaj

Dzieląc liczbę przez ułamek dziesiętny, musisz w dzielnej i dzielniku przesunąć przecinek o tyle miejsc w prawą stronę, aby dzielnik stał się liczbą naturalną.

Przesunięcie przecinka w dzielnej i dzielniku o tyle samo miejsc jest równoznaczne z pomnożeniem obu liczb przez 10 lub 100, lub 1000, co, jak wiesz, nie zmienia wyniku.

Proszę wykonać w zeszycie

Zadanie 5 str. 40  ( podręcznik)

Praca  w zeszycie ćwiczeń:

ćwiczenie: 4,5,6 str.99

Dla chętnych proponuję grę zamieszczoną na stronie:

https://www.matzoo.pl/klasa5/dzielenie-ulamkow-dziesietnych-przez-liczbe_32_181

                                                                                                          Dziękuję, pozdrawiam.

Język polski 

Temat: Wykrzyknik

Temat znajduje się na str. 191 w podręczniku.

Po zapoznaniu się z nową wiadomością wykonaj pisemnie ćw. 2. str.192. ( przepisz  tylko tekst znajdujący się przy drugim i trzecim obrazku), ćw. 4 str. 192

W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćw. 2, 3 str.97, ćw.4,5 str.98.

Przypominam, że od środy omawiamy lekturę „ Tajemniczy ogród”.

 


Poniedziałek 30.03.2020r.

Wychowanie fizyczne

Drodzy uczniowie witam was serdecznie.

Zaczynamy nowy tydzień dlatego też wprowadzamy stały element każdej naszej lekcji.

Jest to codzienne wykonywanie gimnastyki porannej od 5 do 8 ćwiczeń.   Po mimo tego że jesteście w domach nie zapominamy o RUCHU !!!!!!.

UWAGA KAŻDE WASZE DZIAŁANIE MUSI BYĆ BEZPIECZNE DLA WASZEGO ZDROWIA I ŻYCIA ! PAMIĘTAJCIE
Temat: Hartowanie organizmu.

Krótka notatka do przeczytania i zapamiętania
Hartowanie organizmu, czyli poddawanie ciała działaniu wysokich i niskich temperatur, uznawane jest za metodę zwiększania odporności.

Hartowanie ma na celu zmniejszenie wrażliwości termicznej i przyzwyczajenie organizmu do ciągłych zmian temperatur.

Dzięki temu nie reaguje przesadnie na spadek lub wzrost temperatury.

A teraz obejrzyjcie filmik

http://scholaris.pl/resources/run/id/109991

Język polski

Język polski klasa V

Matematyka

Zadania

Religia

Temat: Tomasz- lekcja wiary.

Zagadnienia do realizacji:

1.Opowiadanie biblijne o niewiernym Tomaszu.

2.Co to znaczy wierzyć i jakie są wątpliwości w wierze.

Zapoznajcie się z tematem 47, str.106-107

Zeszyt ćwiczeń: zróbcie ćw.3 str.97

Dla chętnych:1,2,4,5 str.96,97

 


 

Piątek 27.03.2020r.

Historia

Temat: Polska Bolesława Chrobrego.

  1. Przeczytaj tekst od strony 170 do strony 174.
  2. Wyjaśnij, w jakim celu biskup Wojciech udał się z misją do plemion pruskich.

Wymień skutki tej wyprawy.

  1. Określ, co oznacza przydomek  „ Chrobry ‘’.
  2. Wykonaj pisemnie – skutki zjazdu gnieźnieńskiego.
  3. Dla chętnych – ćwiczenie 4 str.174.

https://www.youtube.com/watch?v=6JIdEk-Cw7o&t=164s

https://www.youtube.com/watch?v=TyvUJ06g4rQ&t=18s

Kontakt januszszewczuk@zs-rokitno.pl

Pozdrawiam Janusz Szewczuk

Technika

Temat: Zasady wykonywania rysunków.

  1. Zapoznaj się z tekstem ze strony ( 55 – 56 ).
  2. Wykonaj zadanie 5 ze strony 56.
  3. Zadanie wykonaj na arkuszu A 4
  4. Pracę zostaw do sprawdzenia.
  5. Sprawdzę z innymi pracami z techniki ( za tydzień )

Pozdrawiam

Janusz Szewczuk

Kontakt: januszszewczuk@zs-rokitno.pl

Matematyka

Matematyka

Wychowanie fizyczne

Drodzy uczniowie klas V

Język angielski

Zadania

Język polski

Temat: Co wiemy o wypowiedzeniach?

Zapisz do zeszytu podaną notatkę.

Wypowiedzenie to grupa wyrazów powiązanych znaczeniowo i gramatycznie wyrażającą pewną informację.

Wypowiedzenia dzielimy na :

– zdania

-równoważniki zdań.

Zdanie to wypowiedzenie, które zawiera orzeczenie czyli czasownik w formie osobowej, np. Mama gotuje obiad.

Równoważnik zdania to wypowiedzenie, które nie zawiera czasownika w formie osobowej, np. Gotowanie obiadu przez mamę.

Ze względu na cel wypowiedzi zdania dzielimy na:

– oznajmujące

– pytające

-rozkazujące.

Po zapisaniu notatki przeczytaj informację z ramki ze str. 188 . Następnie wykonaj ćwiczenia  z podręcznika – str. 188 ćw. „Na rozgrzewkę”, ćw.  2. W „Zeszycie ćwiczeń” ćw. 1,2 str.39  i ćw. 3,4,5, str.40.  W razie problemów proszę o kontakt.

Przypominam o lekturze „Tajemniczy ogród”, którą  mieliście przeczytać. Od środy będziemy realizować tematy  dotyczące lektury. Jeśli ktoś nie ma książki, tekst lektury można znaleźć  w Internecie.

Zajęcia rozwijające z języka polskiego  klasa Va.

Waszym zadaniem będzie wykonanie ćwiczeń utrwalających pisownię wyrazów z „rz” i „ż”. Proszę skorzystać z linku :

https://epodreczniki.pl/a/urzekajace-rzesy-zaby-bozenki-czyli-o-rz-i-z/DOGOnnwLE


Czwartek 26.03.2020r.

Geografia

GEOGRAFIA KLASA 5 B

Historia

Temat: Mieszko I i początki Polski.

  1. Przeczytaj materiał z podręcznika ze strony ( 165 – 169 ).
  2. Wytłumacz, dlaczego Mieszko I zdecydował się przyjąć chrzest.
  3. Wykonaj notatkę na temat korzyści przyjęcia chrztu przez Mieszka I.
  4. Wyjaśnij, dlaczego doszło do wojny z margrabią Hodonem.

Język angielski:

Zadania do wykonania.


 

Środa 25.03.2020r.

Matematyka

Drodzy Uczniowie  w czasie wolnym od zajęć szkolnych proszę  zapoznać się z lekcjami  matematyki zamieszczonymi  na stronie podanej niżej i stopniowo rozwiązywać zadania:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/przedmioty5

Na początek:

Lekcja 9.

Temat:  Mnożenie ułamków dziesiętnych. Wprowadzenie.

Na tej lekcji nauczę się mnożyć ułamki dziesiętne.  

Na  początek:

Zapisz w zeszycie temat lekcji:

Temat:  Mnożenie ułamków dziesiętnych.

Zapisz i zapamiętaj

Aby pomnożyć liczbę dziesiętną przez liczbę dziesiętną, należy wykonać mnożenie, tak jak na liczbach naturalnych, a następnie w wyniku oddzielić przecinkiem (licząc od prawej strony) tyle cyfr, ile było razem cyfr po przecinku w mnożonych liczbach.

Proszę wykonać w zeszycie

Zadanie 1 str. 24  ( podręcznik)

poziom A,B, C, D                                                                             dla chętnych: MISTRZ

Praca  w zeszycie ćwiczeń:

ćwiczenie: 1 i 2 str.96.

                                                                                  Dziękuję, pozdrawiam.

JĘZYK POLSKI  

25.03.20r.

Temat: Ile prawdy jest w przysłowiach? – M. Jarco „Przysłowiowa Polska”

Tekst „Przysłowiowa Polska” znajduje się na str. 186 w podręczniku do języka polskiego.

  1. Zapoznaj się z definicją „przysłowie” znajdującą się pod tekstem.
  2. Przeczytaj tekst.
  3. W zeszycie do j. polskiego wykonaj następujące polecenia:
  • Na podstawie tekstu odpowiedz na pytanie: Skąd pochodzą przysłowia?
  • Wykonaj pisemnie ćw. 3, 4, 6 str.187
  • Zastanów się nad ćw. 5 str. 187 (dopasuj przysłowia do opisanej sytuacji) – tego ćw. nie zapisuj w zeszycie.

W razie potrzeby możesz skorzystać z Internetu.

 

Religia 25.03.2020r. ŚRODA

Temat: Szymon z Cyreny – przypadkowy przechodzień.

         Wizerunek Mistrza – św. Weronika.

                                            Zagadnienia do realizacji:

1.Kim był Szymon z Cyreny? (na podstawie tekstu biblijnego Łk 23,26)

2.Co podaje tradycja o św. Weronice?

3.Niesienie innym pomocy naszym chrześcijańskim obowiązkiem.

4.Pomoc przymuszona i pomoc udzielana z własnych chęci.

Zapoznać  się z tematem na stronie 45 – 46 z podręcznika ucznia, zagadnienie 1 i 2 w zeszycie odpowiedzieć (praca na ocenę sprawdzana po powrocie do szkoły)

Dla chętnych:

 zeszyt ćwiczeń: ćwiczenie 5 strona 93

 ćwiczenie  4 strona 95